Pro efektivní a úspěšné marketingové kampaně je důležité dobře vědět, koho se snažíte přesvědčit k nákupu. Nejdůležitějším rozdílem je, zda nabízíte svůj produkt nebo službu B2C nebo B2B zákazníkům. Budete u nich totiž muset využít podstatně jiné strategie, pokud chcete uspět.
B2B vs. B2C
Zatímco B2C firmy se soustředí na prodávání svých produktů individuálním zákazníkům, B2B vytváří produkty a služby pro ostatní firmy (např. výrobní materiály, software apod.).
Jelikož cílové publikum B2B a B2C firem je ve většině případů velice rozdílné, musí se i jinak přistupovat k vytváření marketingových kampaní.
Cíl nákupu
Zákazníci B2C firem si kupují jejich produkty nebo služby pro naplnění vlastních potřeb. Mohou to být nové zimní boty nebo knížka jako dárek pod stromeček k Vánocům.
B2B zákazníci naopak nakupují pro svou firmu. Může se jednat o materiál nutný k výrobě vlastního produktu nebo hledají způsob, jak zefektivnit svou práci a zvýšit profit.
Zatímco u zákazníků B2C firem je často účinné působit na jejich emoce, zákazníci B2B firem daleko více ocení logiku a jasné nastínění toho, jak jim pomůžete dosáhnout jejich cílů.
Rozhodovací proces
Zákazníci B2B a B2C firem mají také velice rozdílný proces rozhodování před nákupem.
B2C firmy si mohou dovolit vybízet své zákazníky k okamžitému nákupu, například pomocí PPC reklam, akčních slev nebo limitovaných edicí. Ačkoliv se takový zákazník může rozhodovat mezi více značkami a možná si přečte pár recenzí, doba jeho rozhodování bude daleko kratší než u B2B zákazníka.
B2B zákazník nakupuje v daleko větším množství a za daleko vyšší cenu, musí se tedy ujistit, že mu váš produkt nebo služba skutečně vyhovují. Navíc o rozhodnutí nakoupit nerozhoduje jen jeden člověk.
Je důležité si tedy vybudovat dlouhodobý vztah a důvěru. I váš content marketing by měl reflektovat vysokou úroveň expertízy.
Je třeba zmínit, že i přes odlišnosti mají B2B a B2C řadu podobností. Pokud budete k svým zákazníkům přistupovat s cílem jim pomoci, nemůžete šlápnout vedle.